Followers

Monday 11 February 2013

Err.. Perempuan?


Perempuan. Wanita. Bunga. Indah.

Orang kata hati wanita senang cair.Betul ke?

Saya perhati orang sekeliling. Saya perhati kawan-kawan. Saya perhati juga diri saya sendiri.

Oh, tahap kesenangan hati wanita untuk cair depends on orang.

Betul ke?

Ya, saya lihat A.

A kawan saya. Dia ramai abang. Dia memang dah biasa bercakap dengan lelaki. Abang dia lelaki. Kawan-kawan abang dia lelaki. So, tahap melting hati dia nak tersangkut kat lelaki tinggi sikit (kiranya dia susah nak jatuh hati lah).

Saya lihat B pula.

B kawan saya. Dia anak sulung. So, secara kesimpulannya dia memang tak ada abang atau kakak. Hmm, dia senang cakap dengan lelaki (senang berkomunikasi). Tetapi, apabila tengok dia balik. Dia senang sikit nak cair dengan lelaki. Hmm, orang itu berbeza-beza eh?

Saya lihat pula diri saya.

Saya pemalu. Kalau cakap dengan lelaki hati mesti berdebar-debar. Tapi, jangan risau, muka still nampak cool lagi. Saya senang cair dengan lelaki yang bising atau suka bercakap. Mungkin sebab saya jenis yang senyap dan agak membosankan. Kena orang lain yang start untuk sembang-sembang dengan saya dulu, baru saya boleh bercakap. Haihh! Lagi-lagi kalau lelaki tu luaran nampak cool (macam tak wara’ dan alim) tapi bila dah kenal nampak kewara’kannya dan kealimannya~ Ok, ini macam dah over!

So, apa yang penting, suka orang dan jatuh hati tu fitrah. Tetapi kena ada batasannya dan kena pandai uruskannya.

-Jangan cerita kat orang lain atau sahabat yang kita suka seseorang. Sebab, nanti membuatkan kita akan nak cerita je pasal orang yang kita suka kat sahabat kita itu. Kalau nak cerita pun, cerita sahaja kat orang yang betul-betul kita boleh percaya. Ingat eh! Orang yang betul-betul boleh percaya dan dalam masa yang sama boleh doakan apa yang terbaik untuk kita. Contohnya emak kita, kakak kita yang berfikiran matang, kawan baik yang membawa kita ke syurga, ataupun ustaz atau ustazah kita J

-Cerita banyak-banyak kat Allah. Kalau rindu kat orang yang kita suka itu cakap kat Allah. Kalau kita takut kita tak ada jodoh dengan orang yang kita suka cakap kat Allah. Sebab, Allah yang paling tahu dalam hati kita. Allah yang tahu apa yang terbaik untuk kita. Allah kan yang paling dekat dengan kita?
  
“Ya Allah, jika dia adalah jodohku dan terbaik untukku, maka permudahkanlah jalannya. Jika tidak ya Allah,  maka lupakanlah aku tentang dia. Sesungguhnya Engkaulah Tuhan Yang Maha Mengetahui akan HambaMu  ini Ya Allah.”

-Lepas itu, try berubah jadi baik J slow-slow takpe, asalkan ada progression. Fitrah manusia, mesti nak yang terbaik. Kita mesti nak pasangan kita yang beragama, baik, lemah lembut, bertanggungjawab, susah senang bersama. Yelah, orang kata alam rumah tangga bukan senang. Banyak dugaan bakal ditempuhi. Kalau kita ada suami yang handsome atau isteri yang cantik bak bidadari tetapi kalau dah ada masalah, tak pandai nak coop bila ada masalah. Tak pandai nak fikir macam mana nak selesaikan masalah, tak best kan? So, untuk dapat yang baik dan bertanggungjawab itu, kita mesti berubah ke arah itu juga kan? Barulah sekufu orang kata.

Lastly, jangan risau lah bila kita ada tersuka kat orang. Jangan rasa bersalah atau rasa berdosa. Sebab itu fitrah J Cuma kena betul macam mana nak menguruskan perasaan itu. 

No comments:

Post a Comment